LinkedIn-eksperten: Fredrik Fornes er en av Norges mest fulgte på LinkedIn.

– Dårlig ledelse er dessverre altfor utbredt

Hvordan vet du om lederen din faktisk er helt elendig? Og hva kan som ansatt du gjøre? Fredrik Fornes svarer. 

Publisert Sist oppdatert

Da journalist Fredrik Fornes startet med LinkedIn i 2020, så han ikke for seg at han fem år senere skulle ha 50 000 følgere og være Norges tredje mest innflytelsesrike profil, bare slått av Petter Stordalen og Nicolay Tangen. Med humor og skråblikk tar Fornes tar pulsen på norsk arbeidsliv og pirker bort i temaer som elendige stillingsannonser, håpløse ansettelsesprosesser, aldersdiskriminering – og sist, men ikke minst – dårlige ledere.

– Innboksen min kunne nok vært brukt som bevismateriale i en egen true crime-serie om dårlig ledelse, sier Fornes.

Fire kjappe om dårlig ledelse 

Hva kjennetegner dårlige ledere?

De kommer i mange former, men her er noen av de vanligste typene, forklarer Fredrik: 

❌ Ansvarsfraskriveren – Tar æren for alt som går bra, og skylder på de ansatte når ting går dårlig.

❌ Mikro-manageren – Har null tillit til folk, kontrollerer hver minste detalj og kveler all selvstendighet.

❌ Spøkelset – Alltid fraværende når du trenger dem, men dukker opp for å kritisere når noe går galt.

❌ Tidsreiseren – Lever mentalt i 1998 og nekter å tilpasse seg nye arbeidsformer, som fleksibilitet og hjemmekontor.

❌ Maktmisbrukeren – Skaper fryktkultur, ignorerer varsler og setter egen posisjon foran både mennesker og bedriften.

Hvor utbredt er dårlig ledelse?

– Altfor utbredt, dessverre. Omtrent halvparten av alle ledere er dårlige, som jeg skriver om i en kronikk i Aftenbladet 17. februar. Studier viser også at dårlig ledelse er en av de største årsakene til sykefravær, og undersøkelser fra blant annet Gallup viser at rundt 50 prosent av folk har sluttet i en jobb på grunn av en dårlig sjef. Så ja, dette er ikke et marginalt fenomen – det er en realitet i arbeidslivet, fastslår Fornes.  

Hva du som ansatt gjøre dersom du har en, på godt norsk, ræva sjef?

–  Først og fremst vil jeg råde deg til å dokumentere alt. Skriv ned hendelser med datoer og detaljer. Dette kan være viktig hvis du må ta det videre. Du bør dessuten snakke med noen du stoler på – for eksempel HR, fagforening eller en ekstern rådgiver, som kan gi deg råd om veien videre.

Er det mulig å snu situasjonen?  

– Noen ledere tåler kritikk og vil forbedre seg. Andre? Not so much. Av og til er det bedre å finne seg en bedre arbeidsplass. Ingen jobb er verdt helsa di. Så moralen er kanskje at det er viktig å si ifra, men lurt å velge sine kamper med omhu, sier Fredrik Fornes.