Kunstig intelligens har tatt over mange deler av rekrutteringsprosessen.

Kunstig intelligens og HR – en perfekt match?

– Poenget med kunstig intelligens er ikke nødvendigvis effektivisering, men å gjøre tjenestene bedre, sier professor.

Publisert Sist oppdatert

Kunstig intelligens brukes stadig mer innen HR, fra rekruttering til onboarding og mye mer. Men har HR-sektoren fortsatt litt å gå på med tanke på å ta verktøyene i bruk – og hvilke fallgruver har teknologien? Vi tok en prat med professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder, Morten Goodwin. 

Alle snakker om det 

Goodwin har holdt foredrag om kunstig intelligens for HR-bransjen i snart ti år, og forteller at det den gangen var vanskelig å overbevise folk om den teknologiske endringen man stod på terskelen til. 

– Det var litt sånn 'stol på meg, jeg lover at det kommer noe – og hold dere fast!', humrer Goodwin.

– Nå, derimot, snakker alle om kunstig intelligens. Det er helt forståelig, for det er først de seneste årene at man har sett verktøyene komme, som hjelper til med alt fra rekruttering til jobbintervju-transkribering og personlig og tilpasset opplæring. 

Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder.

Endrer bransjen fundamentalt

Han mener at spesielt Chat GPT er revolusjonerende. 

– Nå har vi et verktøy som både kan skrive og lese søknader og CV-er, det er klart at det forandrer synet vårt på rekruttering og hva det går ut på. 

På hvilke måter endrer kunstig intelligens HR-bransjen? 

– Jeg er helt overbevist om at HR-bransjen, som veldig mange andre bransjer, kommer til å være mer effektiv. For eksempel lese gjennom CV-er mye raskere enn man har gjort før. Og hvis man ikke blir mer effektiv, så ender man med å utkonkurrere seg selv, sier Goodwin. 

Han tror imidlertid ikke at økt effektivitet er den største endringen som stadig mer intelligente dataprogrammer vil føre til. 

– Det kommer til å transformere hvordan vi jobber, sier han og forklarer: 

– For eksempel når jeg ansetter doktorgradsstudenter, så ser jeg at de bruker kunstig intelligens til å skrive søknader og CV-er, og så bruker jeg kunstig intelligens å lese søknader og CV-er. Det er jo litt vittig. 

– I stedet kunne vi bare screenet informasjon fra LinkedIn for eksempel, for å skjønne om dette er en god kandidat eller ikke. Et slikt verktøy finnes ikke i dag også, men det betyr at vi sannsynligvis på ingen måte har utnyttet potensialet kunstig intelligens har for å forbedre mange prosesser i HR.

Ikke nødvendigvis uten bias 

Det ble spådd at kunstig intelligens skulle føre til fordomsfri rekruttering. Men det finnes mange eksempler på det motsatte? 

– Ja, det er helt riktig, sier Goodwin og forklarer hvorfor det blir slik: 

– Kunstig intelligens er trent med data. Så hvis jeg skal trene opp i kunstig intelligens til hvem jeg skal ansette, så tar jeg de tidligere ansettelsene jeg har gjort, og i hvert fall de som jeg er fornøyd med, og sier at dette er noen bra ansettelser. Deretter tar jeg de ansettelsene som ikke var så bra, og sier at dette var dårligere. Slik lærer den seg et mønster. Hvis jeg historisk har valgt mannlige kandidater over kvinnelige, eller folk fra Norge versus utlandet, så plukker den kunstige intelligensen opp det. 

Det er rett og slett slik at teknologien etteraper menneskelige biaser. Samtidig kan den brukes til å gjenkjenne mønster i rekrutteringsprosesser som du kanskje ikke var klar over. 

– De færreste liker jo å diskriminere, men ofte gjør man det litt implisitt allikevel. Dersom man bygger kunstig intelligens til å få mer innsikt, kan den brukes til å avdekke skjevheter. Hele poenget med å bruke KI er jo ikke å automatisere oppgavene, men å gjøre tjenestene bedre og de HR-ansatte enda sterkere, sier Goodwin.

Den menneskelige kontakten vil bli viktigere

La oss si at du har søkt på en jobb, kommet videre i prosessen og så blir du bedt om å ta første screening-intervju med en chatbot. Kan ikke det fort oppleves litt fremmedgjørende? 

– Definitivt. Store deler av jobbsøkeprosessen kommer til å bli automatisert ganske voldsomt, og derfor tror jeg at den menneskelige kontakten vil bli desto viktigere. Til syvende og sist så vil du gjerne møte de du potensielt kommer til å jobbe sammen med, sier professoren. 

– Vi mennesker er jo flokkdyr og trenger noe mer enn teknologi.