Hun får det gjort: Ulrikke Lien, Sensorita
Effektivisering av avfallsbransjen: "Let´s talk trash!"
AW Magazine snakker med CEO’s, ledere, gründere, eksperter og de som går foran, om de store (og ikke så store) spørsmålene om jobb, livet og hvordan de får det gjort.
Hvordan får Ulikke Lien det gjort i Sensorita, selskapet som revolusjonerer avfallsbransjen?
AW: Hva er din stilling, og hva går jobben din ut på?
Ulrikke: Jeg er CEO i Sensorita, og vi utvikler ny teknologi for å måle avfall i store containere. Ved å gi innsikt i hvor avfallet er, hvor mye det er av det og hvilken kvalitet det har, effektiviserer vi avfallsbransjen.
Etter hvert som teamet endrer seg, endrer også mine arbeidsoppgaver seg. I begynnelsen var vi kun to i teamet, og da jobbet jeg mer teknisk helt ned til det å sveise prototyper. Nå jobber jeg mer med strategi, salg, finansiering og rekruttering, i tillegg til små og store administrasjonsoppgaver.
AW: Hvordan vil du beskrive en typisk dag?
Ulrikke: Ingen dag er typisk! Det mest typiske er vel at jeg ofte har en del møter, både interne og eksterne. Noen dager er preget av mer administrative ting, som for eksempel passe på at vi har de rette forsikringene, mens andre dager er jeg ute på et avfallsanlegg eller pitcher på et arrangement. I det siste har jeg brukt mest til på fundraising - en viktig og frustrerende oppgave.
AW: Hvordan kom du dit du er i dag? Karrieremessig?
Ulrikke: Jeg startet Sensorita med en klassekamerat mens jeg var student, så man kan vel si at jeg skapte min egen arbeidsplass. Veien hit hvor Sensorita er i dag har vært fylt av oppturer og nedturer, og min karriere har på mange måter utviklet seg sammen med selskapet, selv om stillingstittelen har vært den samme hele tiden. Jeg hadde noe ledererfaring fra verv, deltidsjobber og friår, og en utdannelse innen industriell økonomi fra NMBU, men utover dette har det vært en bratt læringskurve.
AW: Hva fikk deg til å starte bedriften din?
Ulrikke: Ideen var det co-founder Emil Skar som hadde. Han hadde jobbet med å analysere avfallsdata fra en kommune, og så hvor lite data denne bransjen hadde å jobbe med. Uten den rette innsikten mister man også muligheten for å effektivisere. Vi tenkte at dette er en spennende bransje der vi som unge og sultne ingeniører hadde noe å bidra med. Jeg hadde ingen store planer om å bli gründer, men vi fikk Asker kommune som første pilotkunde, som virkelig så potensialet i teknologien vi bygde, og etter det rullet ballen.
AW: Hva har vært den vanskeligste beslutningen du har tatt i karrieren din?
Ulrikke: Som gründer er det mange vanskelige avgjørelser som tas hele tiden, og det meste handler om prioriteringer. Det er så mye man kan og har lyst til å gjøre, så å holde fokus og gjøre de rette prioriteringene er en vanskelig oppgave.
AW: Er jobben din, og jobbhverdagen slik du så for deg at den skulle være?
Ulrikke: Nei. Planen min var aldri å bli gründer. Ved slutten av studietiden var min drøm som bygningsingeniør å jobbe med dører, som ofte er utfordrende på store byggeprosjekter. På en annen side er jeg ikke overrasket heller, jeg synes den litt kaotiske, varierte og utfordrende jobbhverdagen i en startup passer meg veldig godt.
AW: Hva var din første jobb? (legg gjerne til litt om hva du også lærte).
Ulrikke: Under studietiden tok jeg et års pause fra studiene og jobbet som organisasjonssekretær i en frivillig organisasjon. Jeg var den eneste ansatte i organisasjonen, og fungerte på mange måter som daglig leder. Jeg jobbet tett med et utrolig kompetent og engasjert styre. Denne erfaringen har kommet godt med da vi startet Sensorita, både i form av nettverk og erfaring med alle mulige små og store gjøremål i en liten organisasjon fra å håndtere et 18 MNOK budsjett til å lage markedsføringsmateriale eller delta på internasjonale møter.
AW: Hvis du skulle gitt et karriereråd til andre, hva ville det ha vært?
Ulrikke: For meg som førstegangsgründer har jeg vært helt avhengig av å lene meg på andres erfaringer. Å spørre om råd er derfor det rådet jeg velger å gi videre. Står du fast, be om råd fra en håndfull personer. Å få ulike synsvinkler på problemstillingen hjelper meg å forstå de ulike alternativene jeg har og hva jeg synes passer best for meg.
AW: Hvordan håndterer du innboksen din?
Ulrikke: Jeg bruker innboksen som en to-do-liste. Ikke akkurat et vanntett system, men fungerer ganske greit.
AW: Hva har du kjøpt som har gjort den største forskjellen i produktivitet?
Ulrikke: Canva Pro, hva hadde jeg gjort uten Canva!
AW: Når det gjelder klær, hva er ditt power-outfit, eller hva går du vanligvis med på jobb?
Ulrikke: Jeg er en ullgenser- og hettegenserjente. Fordelen med å jobbe i startup er at det ikke finnes noe dress code, og det er noe jeg utnytter godt. Men når det virkelig gjelder tar jeg på meg en knallgrønn dress.
AW: Har du en fast morgenrutine eller andre vaner som er viktig for deg i hverdagen?
Ulrikke: Jeg har heldigitalisert morgenen min: rullegardinen går automatisk opp 30 minutter før alarmen går av, og i dét jeg går ut av senga skrur kaffen seg på. Jeg er ekstremt morgengretten, så det er viktig med lite friksjon.
Aktuelt med?
AW: Hva blir hovedfokuset ditt mot sommeren? Er det noen ting du skal gjøre annerledes eller store mål du ønsker å nå?
Ulrikke: Nå mot sommeren jobber jeg med å bygge om et uthus på gården til faren min, som jeg skal bruke som en escape når jeg trenger en pust i bakken i litt ro. Vi har nettopp vært gjennom en intens fundraisings-periode i Sensorita, og vi er i ferd med å lukke en runde som jeg tror blir utrolig bra. Nå er vi klare for å virkelig kjøre på, og både jeg og resten av teamet er utrolig gira! Det er mye som skal skje og da må man passe på å ta vare på seg selv og gi seg rom til å roe helt ned iblant også.
Den ene eller andre?
AW: Hjemmekontor eller kontoret?
Ulrikke: Kontoret!
AW: Matpakke eller kjøpe lunsj ute?
Ulrikke: Lunsj i kantina! Fyller på med mest mulig grønnsaker, for da gjør det ikke noe om det blir brødskiver til middag, hehe..
AW: Hva har du alltid på kontorpulten?
Ulrikke: Kaffe.
AW: Har du en fast e-postsignatur?
Ulrikke: Let’s talk trash!