Tekst | Anette Miwa Dimmen
The Independence Issue
En gründerreise: Fra én til to
Da jeg ble gravid i 2017, fikk jeg endelig et pusterom i en hektisk hverdag til å revurdere min livssituasjon. Jeg fant ut at det var på tide å starte en ny epoke. Mitt selskap, AWAN (As We Are Now), ble født på samme dato som min datter.
Å føde et barn og et selskap på samme tid høres kanskje ikke så fornuftig ut. Og selv med flere års erfaring som gründer hadde jeg aldri startet et selskap helt alene før. Men med mantraene «Om ikke nå, når da?» og «Hvorfor ikke meg?» i bakhodet, hoppet jeg bare i det.
Ville utfordre joggebuksa og pysjen
Min ambisjon var å starte en skalerbar og teknologi-drevet bedrift basert på et kleskonsept.
AWAN ble født fra spørsmålet om hvorfor kvinner har et så sterkt behov for å skifte til mer komfortable klær det øyeblikket vi kommer hjem. Og hva skifter vi egentlig til? Jeg ønsket å utfordre joggebuksa og pysjen med behagelige, feminine og bærekraftige kjoler som jeg selv slet med å finne. Kjoler som man kan slappe fullstendig av i, men som er så flatterende og stilfulle at de kan brukes hvor som helst og når som helst.
Med sesongløse klær som kan brukes daglig, og på tvers av kategoriene, ønsket jeg å sette opp en smart og bærekraftig verdikjede som utfordrer motebransjen som tradisjonelt er delt opp i flere sesonger og spesifikke bruksområder.
Jeg startet som alene-gründer av flere grunner. For selv om jeg hadde tro på meg selv og mine evner, var denne troen ganske skjør. Den kunne fort ha blitt overkjørt av mer erfarne stemmer om jeg hadde sluppet dem til. Og det ønsket jeg ikke. Jeg hadde jeg behov for å finne min egen stemme og teste mine instinkter, uten for mange påvirkninger utenfra. I tillegg ønsket jeg kontroll over egen tid. Min yngste datter var fortsatt bare 1 år, og jeg ville kombinere livet som mamma og gründer på egne premisser. Jeg visste at jeg ville komme raskere i gang og jobbe mer effektivt om jeg var alene i startfasen.
Men uttrykket “If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together” ble etter hvert en realitet. Lanseringen av AWAN høsten 2018 ble etterfulgt av et intenst og begivenhetsrikt år. Det var fantastisk å se merket leve sitt eget liv og at så mange kvinner elsket konseptet og kjolene. Men til tross for et advisory board med svært dyktige rådgivere og flere støttespillere, kom jeg til et punkt hvor jeg enten måtte senke farten, eller få meg en partner.
Speed dating for gründere
Det var på dette tidspunktet jeg hørte om Antler. Et venture kapitalfond for oppstartsbedrifter som hjelper deg med å bygge ditt team, for så å investere i teamene de har mest tro på. De betaler deg til og med lønn for å være med. Det hørtes nesten for bra ut til å være sant!
Men Antler fantes ikke i Norge på dette tidspunktet. Så om jeg skulle være så heldig å komme med, måtte jeg søke på programmet i Stockholm. Med to barn (ett på bare to år) virket dette helt urealistisk for meg. Likevel rådførte jeg meg med kjæresten min, som faktisk var positiv, og jeg hørte på Norges-direktøren i Antler, Anne Tutar, og søkte. «Det er et trangt nåløye. Du kan jo først se om du kommer med før du bestemmer deg», sa hun.
Etter at søknaden min ble godkjent, satte jeg selskapet delvis på hold og reiste til Stockholm for å finne min nye forretningspartner. Det var helt klart tøft å være så mye borte fra familien i løpet av høsten 2019, men på en eller annen måte kom vi oss gjennom det.
Antler var en spesiell og intens opplevelse, med 98 potensielle partnere fra 25 forskjellige land som speed datet hverandre for å finne en perfekt match. Én etter én falt folk i fra. Men til min store forbauselse fant jeg min partner i denne merkelige og konstruerte settingen. Min AWAN co-founder og COO heter Lisen og er fra Stockholm. Hun er en forretningskonsulent fra McKinsey med ekte interesse for bærekraft. Hun er dyktig, ambisiøs, pålitelig, varm og kreativ. Og hun er 10 år yngre enn meg.
Antler fokuserer mye på å matche partnere som ikke er for like, slik at de kan ta forskjellige roller og oppgaver i selskapet. Lisen og jeg er helt klart kompatible på papiret. En McKinsey management consultant og en serie-gründer med produktkunnskap er på mange måter en ideell kombinasjon. Men Lisen og jeg er også like på områdene hvor dette er viktig. Vi deler like verdier og ambisjoner, og ikke minst, visjon om hvilken type selskap og arbeidsplass vi ønsket å skape.
Som et team styrket vi hverandre, og dette så tydeligvis Antler. De valgte å investere i oss som eneste norske merkevare i vår kategori, og som ett av få DTC-merker (direct to consumer) de har investert i globalt.
Team Anette og Lisen er fortsatt ferskt, og det mangler ikke på utfordringer i hverdagen med å få vår norsk-svenske union til å fungere optimalt. Men jeg kan med hånden på hjertet si at skrittet fra 1 til 2 var helt nødvendig for å realisere drømmen om hva AWAN kan bli en dag.