Hun får det gjort: Kristin Fjeld, Polestar
Hardt arbeid og Klimanøytral produksjon
AW Magazine snakker med CEO’s, ledere, gründere, eksperter og de som går foran, om de store (og ikke så store) spørsmålene om jobb, livet og hvordan de får det gjort. Hvordan får Kristin Fjeld det gjort som kommunikasjonsansvarlig i elbilselskapet Polestar?
AW: Hva er din stilling, og hva går jobben din ut på?
Kristin: Jeg er ansvarlig for kommunikasjon i elbilselskapet Polestar. Her jobber vi i skjæringspunktet mellom design, innovasjon og bærekraft, og har blant annet satt oss et ambisiøst mål om å lage en bil som er klimanøytral i hele livsløpet, inkludert produksjon, innen 2030. Vi skal lage attraktive produkter med innovativ teknologi, som muliggjør bærekraftig mobilitet, og vi mener åpenhet, samarbeid, mangfold, kommunikasjon og engasjement er avgjørende for å nå målene våre. Det er fantastisk å få bruke faget mitt til å inspirere og motivere til en bedre og mer bærekraftig fremtid!
AW: Hvordan vil du beskrive en typisk dag?
Kristin: Veldig variert og det elsker jeg! Vi er mye ute og engasjerer rundt arbeidet vårt - så det går litt tid til forberedelser til dette og gjennomføring av arrangementer. Ellers er det strategisk, kreativt og operativt arbeid med store og små prosjekter, og aktiviteter, som skal bidra til å posisjonere oss, fremme produktene og bygge stemmen vår. Som for eksempel, planleggingsmøter med gode kollegaer i Norge og globalt, og med kommunikasjonsbyrået vårt Trigger. Jeg driver også med rådgivning rundt kommunikasjon, arbeid med tekster eller samtaler med journalister. Variasjon gir energi!
AW: Hvordan kom du dit du er i dag? Karrieremessig?
Kristin: Jeg har alltid vært engasjert og ønsket å utgjøre en forskjell i det jeg holder på med, og har med det hatt driv og vært nysgjerrig. Også gir jeg meg aldri. Jeg tror dette i kombinasjon med bra folk rundt meg og hardt arbeid har tatt meg dit jeg er. Man skal ikke undervurdere verdien av hardt arbeid og ikke gi seg, dette får mine to sønner på 6 og 8 år stadig høre, hehe.
AW: Er jobben din, og jobbhverdagen slik du så for deg at den skulle være?
Kristin: Jeg ønsket meg en karriere og en jobbhverdag som var variert, utfordrende, utviklende og morsom. Som gir energi og mening. Det har jeg fått, og nå i Polestar får jeg virkelig brukt faget mitt til å inspirere og motivere til noe meningsfylt; en mer bærekraftig og bedre fremtid. Det føles bra!
AW: Hva var din første jobb?
Kristin: Jeg hadde lørdagsjobb på Baker Hansen fra jeg var 12-13 år og begynte på McDonalds når jeg var 15-16 år. For meg var McDonalds en veldig positiv opplevelse – det er rutiner, opplæring, oppfølging og samarbeid satt i system, noe som gjør at man blir skikkelig god på stress, høyt tempo og prioritering. Jeg ville ikke vært det foruten!
AW: Hvis du skulle gitt et karriereråd til andre, hva ville det ha vært?
Kristin: Hvis jeg skal gi et råd, så må det bli å være modig og tørre å bevege seg utenfor komfortsonen. Det er utrolig hva man kan få til, bare man flytter grensene i forhold til hva man tror er mulig.
AW: Hvordan håndterer du innboksen din?
Kristin: Skulle gjerne sagt jeg har full kontroll der, men det har jeg ikke. Det er altfor mange mail i innboksen min. Men jeg har blitt ganske god på å prioritere; “viktig/haster”, “viktig/haster ikke”, “lite viktig/haster” og “lite viktig/haster ikke”. “Viktig/haster” blir håndtert raskt, mens “viktig/haster ikke” får en deadline og blir lagt i kalender. De to siste er det verre med.
AW: Hva har du kjøpt som har gjort den største forskjellen i produktivitet?
Kristin: Mobilen og Outlook-kalenderen står jo jobben for, så da må det være elsykkelen - kjappeste vei fra A til B når man bor i Oslo! Visste dere forresten at de fleste kun bruker 15-20% av funksjonalitetene i Office-programmene, som Outlook? Første jobb etter studiene var hos Microsoft og produktivitet var et av hovedtemaene i PR-arbeidet. Plukket opp noen bra tips der jeg fortsatt bruker 15 år senere!
AW: Når det gjelder klær, hva er ditt power-outfit, eller hva går du vanligvis med på jobb?
Kristin: Svart er det korte svaret der. Jeg prøvde bli mer fargerik da jeg jobbet i H&M, men det funket sånn passe bra. Svart, fra topp til tå, løser alle kleskrisene mine.
AW: Har du en fast morgenrutine eller andre vaner som er viktig for deg i hverdagen?
Kristin: Frokost med familien og kaffe i hånda på vei ut døren. Det enkleste hadde kanskje vært at alle tok seg noe mat ved kjøkkenbenken, men det er en fin start på dagen å samles 10 minutter over havregrøten ved bordet.
AW: Har du en rollemodell i næringslivet eller i livet?
Kristin: Jeg har nok ikke en spesifikk rollemodell, men har lært utrolig mye av mange bra kollegaer, ledere og folk i nettverket. Det aller beste er å treffe folk som stiller spørsmål, utfordrer deg og ser saken fra en annen innfallsvinkel. Da utvikler man seg selv. Joakim Lien, markedssjef i Polestar Norge, som jeg jobber tett sammen med nå, er en sånn type. Jeg er også imponert over mine globale kollegaer Polestars Head of Advanced Engineering, Arlena Amiri, og Head of Sustainability, Fredrik Klarén - to kvinnelige rollemodeller i en mannsdominert bransje, som er utrolig engasjerte og handlingsorienterte; en uslåelig kombinasjon.
Aktuelt med..
AW: Hva blir hovedfokuset ditt i vår? Er det noen ting du skal gjøre annerledes eller store mål du ønsker å nå?
Kristin: Denne våren beveger vi i Polestar oss fra 1 til 3 bilmodeller, og entrer med det SUV-segmentet. Polestar 2 har vært en suksess i Norge, og det er en utrolig spennende tid for oss nå når vi får Polestar 3 og Polestar 4 på veiene.
Jeg skal også fortsette å fremme åpenhet som en viktig driver i det grønne skiftet. Gjennom å være åpen om hvor store utslippene er i hele livsløpet til produktet ditt, og fortelle om metodikken som ligger til grunn, åpnes det en mulighet for andre til å komme med konstruktiv kritikk. Det fører til innsikt og kunnskap, som igjen fører til dialog, muligheter og bedre løsninger. Samtidig bygger du tillit og troverdighet hos kundene dine. Åpenhet gjør rett og slett arbeidet og veien til målet om nullutslipp mer effektiv. Når man fremhever utslippene, så blir de rett og slett vanskelige å ignorere.
Den ene eller andre?
AW: Hjemmekontor eller kontoret?
Kristin: En god blanding! Forberedelser til presentasjoner og tekstarbeid gjøres best hjemme, men det er også helt avgjørende å møte og jobbe sammen med gode kollegaer på kontoret.
AW: Matpakke eller kjøpe lunsj ute?
Kristin: Brødskiver på hjemmekontor, salat eller Poké-bowl fra kantinen på jobben.
AW: Hva har du alltid på kontorpulten?
Kristin: Vannflasken - stort sett med vann i!