Badass ladies som endret vinbransjen
Spiller det noen rolle om vinen er laget av en mann eller en kvinne? Neppe for vinen, men for kvinnen. Og for samfunnet. Fordi vinbransjen fortsatt er patriarkalsk. Vinmarker, vingårder, vinhus og prestisjefylte slott er gått i arv fra far til sønn, generasjon etter generasjon. Kvinnene har plukket druer og bidratt i vinifikasjonen, men de viktige beslutningene, eierskapet og navnet til vinen har tradisjonelt tilhørt mannen. En ny giv blåser over vinmarkene, og de siste tiårene har kvinner vært i fremmarsj.
Her er et knippe badass ladies som brøyter vei og bidrar til nyskaping, likestilling og større mangfold i vinbransjen.
Baga baga Boom!
FILIPA PATO
Hun ble kåret til årets vinmaker i Portugal i 2020. Kanskje er hun en smule gal, i likhet med sin berømte far, baga-rebellen Louis Pato. Gal på en god måte. Gal som at hun ikke ser begrensninger i sin eksperimentering og søken etter å lage vin med sjel. Av druer ingen har hørt om. I et ukjent område. Filosofien er enkel: lage usminket, autentisk vin som uttrykker sitt jordsmonn.
Kjemikeren og vinmakerdatteren dro til Bordeaux, Mendoza og Australia for å spisse sine kunnskaper. I 2001 startet hun sin egen vinproduksjon med vinmarker spredt utover i Bairrada-apellasjonen i Portugal. Hvor familien har røtter. Gjennom å studere hver enkelt vinmark, den lokale vegetasjonen gjennom årstidene, soleksponering, jordsmonn, skogen omkring, fauna, vinstokkenes alder og hvordan hele naturen påvirker vinen, jobber hun holistisk i sin søken etter ærlig vin. Biodynamisk, fordi det stimulerer livet i jorda. Fordi hun mener biodynamisk smaker bedre og er sunnere. Noen av vinstokkene er opptil 130 år gamle. Eldre vinstokker gir mer konsentrerte druer – og viner.
Det var hennes far som så potensialet i den utdøende
druesorten baga og gjorde den berømt. Se for deg en
drue som smaker som en blanding av nebbiolo og
pinot noir. Der har du baga. Filipa har bragt baga
ett skritt videre og skapt sin egen stil som inspirerer
andre vinmakere i og utenfor Portugal. Arbeidet
hennes har gitt henne en slags rockestjerne-status
i vinverdenen. Ikke rart noen av New Yorks beste
restauranter har vinene hennes på menyen. Boom!
Avantgardisten i Mosel
SYBILLE KUNTZ
Året er 1981. Mosel er mest kjent for sine søte rieslinger og blå nonner. Sybille Kuntz overtar en liten vinmark i en av Mosels bratte, solfylte skråninger, etter sine foreldre. Den er for liten til å leve av, men Sybille har en visjon. Hun vil lage tørr, økologisk kvalitetsvin. Av druen riesling. Slekten hennes har i generasjoner livnært seg av å lage vintønner og jobbe i produksjonen av Mosel-vin for andre vinbønder. Hun visste hvordan en god riesling skulle smake. Mens kvaliteten på riesling i Mosel var dalende, tenkte Sybille: «Jeg kan lage bedre vin enn dette. Men da vil jeg gjøre alt selv.»
Sybille Kuntz er en pioner som gikk mot strømmen av
søte Mose- rieslinger, og viste den mannsdominerte
tyske vinbransjen hva riesling fra Mosel kan være:
tørre, elegante jordsmonndrevne kvalitetsviner.
Hvis man skal oppsummere Sybille Kuntz med ett
ord, må det være kompromissløs. Hun bryr seg ikke
om moter, bransjenormer og vinorganisasjoner,
fordi hun nekter å la andre påvirke hvordan hun
lager vin. Druene høstes for hånd i de bratte
skråningene. Som en av de første i Moseldalen
startet hun i 1990 den lange ferden mot konvertering
av vinmarken til økologisk. Da vingården ble
sertifisert økologisk i 2013, gikk hun ett skritt
lenger og ble sertifisert biodynamisk tre år senere.
De monokrome, minimalistiske etikettene har hun
designet selv. Kontrasten er stor til de forvirrende,
tyske etikettene med snirklete skrift. Fargen viser til
druenes modningsgrad på høstetidspunktet. Den
grønne etiketten er den tørreste vinen. Den oransje
etiketten er en oransjevin. Funksjon fremfor form.
Ribbet for jåleri. Slik som vinene hun lager. Druene
og jordsmonnet taler for seg selv. Slik banet hun vei
for det moderne Mosel, hvor økologiske og tørre
rieslinger er blitt trenden.
Ildsjelen som gikk i bresjen for naturvin
ARIANNA OCCHIPINTI
I Italia er det tradisjonene som teller. Jo lenger syd, jo mer tradisjonelt og patriarkalsk. Hva skjer når en ung kvinne fra landsbygda på Sicilia taler den stolte vinbransjen midt i mot og bryter aller regler? Arianna Occhipinti startet med to tomme hender. I dag er hun en ikonisk representant for Italias nye generasjon vinmakere, som driver økologisk jordbruk og lager vin i pakt med naturen.
21 år gammel kjøpte hun sin første hektar vinmark. Hun ville lage vin, og hun hadde egne ideer om hvordan det skulle gjøres. Hun hadde lært mye av sin onkel, som driver den anerkjente vingården COS på Sicilia. Med ham som gudfar bygde hun opp sin egen lille vingård. Hun dro til Milano for å studere ønologi, og skapte furore rundt temaet spontangjæring. I dag er spontangjæring slett ikke kontroversielt, men på 2000-tallet brøt Ariannas tanker med det tradisjonelle. Slikt vekker følelser.
Arianna ble rikskjendis for sine økologiske viner. I dag
har vingården hennes vokst til 34 hektar vinranker
plantet med tradisjonelle, sicilianske druesorter.
Ingen plantevernmidler, ingen tilsetning, alltid
spontangjæring, lang skallmaserasjon, ingen sulfitt
før tapping. Alle vinene er ufiltrerte. Dette er ikke
funky-frekke naturviner som lukter promp og våt
hund. Men klassiske, fyldige og fruktige viner med
flott konsentrasjon. Skikkelig håndverk. Som man
ikke kan la være å elske.
Den gule enken
BARBE-NICOLE CLICQUOT PONSARDIN
Ifølge legenden ga Madame Clicquot champagneflasker og glass til Napoleons soldater så de skulle beskytte vingården hennes. På hesteryggen kunne de ikke holde glasset samtidig som de åpnet flasken. I stedet dro de sabelen langs flaskehalsen så kork og flasketupp føk av. Slik oppstod sabling av champagne.
Madam Clicquot var en innovativ leder og begavet markedsfører som forandret en hel vinindustri. Hun var den første som lagde rosé champagne ved å blande i en skvett rødvin. Og hun oppfant remuage – en teknikk som fjerner bunnfallet og dermed gjør champagnen klar. Denne teknikken er i dag fundamental i produksjonen av champagne, så vel som all musserende vin laget på tradisjonell metode.
Barbe-Nicole Ponsardin giftet seg inn i Clicquot-
familien i 1799. Da hun i en alder av 27 år ble enke,
besluttet den unge moren å sette seg selv i spissen
for sin avdøde manns forretning. Hun solgte
bankvirksomheten og ullhandelen, og konsentrerte
forretningen til produksjon av champagne. Hun
omdøpte champagnehuset til «Veuve Clicquot
Ponsardin». Veuve betyr enke på fransk. At en enke
satte pikenavnet sitt på flasken, var skandaløst.
Men enken stoppet ikke der. For å skille flaskene
sine fra andres (på den tiden var alle champagne-
etiketter hvite), valgte hun å trykke sine etiketter
plommegule. Etter hvert lyktes hun i å eksportere
sine gule champagne-flasker med klar vin til de
mange fyrstehusene i Europa og den russiske tsaren.
Dette ble åpningen til et eksklusivt marked og større
salg. Forretningen blomstret. Hun ble kjent som
«Grand Dame of Champagne». Det er hun fortsatt.