
Hvordan imponere på jobbintervjuet? Eksperten svarer
Bruk tid til å kjent med deg selv, les deg opp på bedriften og møt til intervjuet med en åpen innstilling, er Anita Ledangs beste tips.
Yes! Du har kommet videre i søknadsprosessen og fått invitasjon til jobbintervju. Det betyr at du har kommet gjennom det første nåløyet og at arbeidsgiveren mener at du er kvalifisert til stillingen. Gi deg selv et klapp på skulderen!
Gleden over å ha kommet et steg videre i prosessen blandes ofte med usikkerhet rundt hva som venter. For det er ikke til å stikke under en stol at et jobbintervju er både spennende og ekstremt nervepirrende. Hva kommer de til å spørre om? Hvordan bør du svare? Og hva om nervene tar overhånd? Det som potensielt er drømmejobben står på spill, så det gjelder å gjøre hjemmeleksene før du tropper opp på selve dagen.
Anita Ledang er karriererådgiver og partner i Manus Motivasjon, et selskap som tilbyr tjenester innenfor karriereveiledning, coaching, kommunikasjon, omstilling og nedbemanning. Her deler hun sine beste tips og råd for jobbintervjuet – slik at du kan stille godt forberedt, føle deg trygg og presentere deg på en måte som gir et godt inntrykk.
Hva er de viktigste forberedelsene før et jobbintervju?
Ha god innsikt og forståelse av deg selv som person med tilhørende egenskaper, og hvordan du har brukt og utviklet disse gjennom dine tidligere erfaringer. Tenk gjerne igjennom konkrete bekreftelser du har fått fra andre på dine egenskaper og ditt bidrag, da kan du også eksemplifisere dine påstander med hva andre har uttalt om deg.
I tillegg er det selvfølgelig viktig å gjøre grundig research på bedriften slik at du også har en formening om hvorfor og hvordan du kan bidra. Videre anbefaler jeg å være bevisst på hva du ønsker å vite for å være trygg på at dette er en arbeidsgiver med rammebetingelser og handlingsrom hvor du kan bruke dine unike egenskaper og styrker og kan utvikle deg på en ønsket måte.
Hvordan svarer man godt på klassiske, vage intervjuspørsmål som «fortell om deg selv» eller «hvordan er du som kollega»?
Her kommer innsikten om deg selv til anvendelse. Vær ærlig og belys hvordan egenskaper har to sider, naturlig styrker og utviklingspotensialer. Bevissthet rundt dette gjør deg proaktiv og i stand til å legge til rette for din evne til å bidra, prester og utvikle deg. Det kan være greit å oppsummer kort for deg selv dine hovedtrekk og egenskaper og se de i lys av selvstendig arbeid så vel som samarbeid.
Forberede gjerne en kort (2–5 min) presentasjon av seg selv, hvor du kun fokuserer på det som er relevant for akkurat denne arbeidsgiveren/stillingen. Kort innledning, utdanning, arbeidserfaring, motivasjon og hvorfor akkurat du passer i denne rollen. Sørg for at det er en rød tråd gjennom hele presentasjonen (tydelig sammenheng mellom verdier, interesser, hvorfor du har tatt de valgene du har tatt, hva du har lært og din videre motivasjon).
Hvilken betydning har kroppsspråk, øyekontakt og antrekk?
Non-verbal kommunikasjon har stor betydning fordi de i tillegg til ordene vi bruker har innvirkning på mottaker. Her tjener du på å være ærlig for det non-verbale vil da naturlig støtte hva du formidler med ord. Når det gjelder øyekontakt kan noen ha behov for å «zoome» litt ut for å kunne tenke før vi finner frem til svaret. Om dette gjelder deg, så tillat deg å ta den tiden – det gir deg ro og gjør det mulig for deg å svare på en best mulig måte. Vedrørende antrekk er det selvfølgelig et poeng å matche bedriftens profil, men det er også avgjørende at du faktisk er komfortabel og trives i det du har på deg for å kunne fremstå på en god måte.
Er det negativt om man er synlig nervøs?
Å være nervøs er naturlig og bidrar til at vi er ekstra skjerpet. Det gir også et signal til arbeidsgiver om at dette er en jobb du virkelig ønsker deg. Ha fokus på det, så blir ikke terskelen uoverkommelig uansett hvor nervøs du måtte føle deg.
Er det noe man absolutt bør unngå å gjøre eller si på et intervju?
Det vil aldri lønne seg å snakke nedlatende om andre, heller ikke tidligere arbeidsgivere og kollegaer. Om det blir nødvendig å komme inn på uenigheter, vær objektiv og erkjenn uenighet med respekt for alle parters ståsted.
Som kandidat er jo slett ikke alltid vet om jobben/arbeidsgiveren er noe for deg før intervjuet. Hvordan virke overbevisende allikevel?
Det er nok vanskelig å fremstå som troverdig interessert om vi reelt sett ikke er det, men det er en ærlig sak å gå til et intervju for å undersøke om dette er en stilling som kan passe for deg. Ha da fokus på interessen og nysgjerrigheten din som en positiv motivasjon og drivkraft for å avdekke den informasjonen du trenger.
Hva bør man gjøre hvis man får et vanskelig eller uventet spørsmål?
Gi deg selv rom til å tenke (og husk å puste med magen). Stol på og minn deg selv på din evne til å resonere rundt problemstillinger generelt, det vil også kunne lose deg i mål i et intervju. Det er også lov å spørre om de kan utdype eller klargjøre spørsmålet om du opplever at det kan være til hjelpe.
Hva er ditt beste tips for å lykkes på intervju?
«Nerd» litt på deg selv i forkant slik at du forstår deg selv godt. På den måten kan du ha fokus på å forklare og skape forståelse for hvordan du kan tilfredsstille bedriftens behov og passer inn, og slipper da det som for mange oppleves kunstig i å «selge seg inn». Det at du har kommet til intervju viser at du er kvalifisert til stillingen, arbeidsgiver bruker dialogen i intervjuet til å sikre at det du har skrevet stemmer både i forhold til egnethet, match med kulturen i selskapet og motivasjon.