The Pivot Issue
Høst 2021

Bli sett på LinkedIn

Flere og flere blir headhuntet via LinkedIn. Den sosiale plattformen har blitt det foretrukne sjekkestedet for både bedrifter og rekrutterere. Så om du er på jakt etter ny jobb, bør du påse at bedriftene og rekruttererne finner deg. Den beste måten å sikre det på, er å søkemotoroptimalisere profilen din.

Inkluder søkeøord

Å bruke de riktige søkeordene er kanskje det enkleste og viktigste du kan gjøre for å bli mer synlig. Søkeord er ord folk bruker når de søker på nettet. Bruk ord som du vil bli funnet på og som du vet folk bruker. Bruk gjerne buzzord og typiske faguttrykk, men helst uten at det blir svulstig og kjliséaktig. Er du digital markedsfører, eller ønsker å jobbe som digital markedsfører, bør altså «digital markedsfører» og variasjoner av dette ordet (som «digital markedsføring») inkluderes i profilen din.

Inkluder søkeordene allerede i stillingstittelen din. Noen skriver i stedet om hva de faktisk gjør, som «Jeg hjelper bedrifter med å få resultater på nett». Det er forklarende og fint, men dette er sannsynligvis ikke ord rekrutterere eller andre folk bruker når de søker etter en digital markedsfører.

Husk å inkludere søkeordene, og variasjoner av søkeordene, andre steder på profilen din, for eksempel i om-teksten og under erfaring og utdanning. Men kun der det er naturlig. Søkemotorer er flinke til å gjenkjenne såkalt keyword-stuffing, så ikke overdriv. Å lese «digital markedsfører» ørten ganger setter søkemotorer og folk lite pris på.

Søker du stillinger i internasjonale selskaper eller bransjer der engelsk er standardspråk, kan det være en fordel å holde seg til engelsk.

Inkluder linker

Tenk på linker som veier inn til profilen din. Jo flere veier, jo enklere er det å finne deg, stort sett. Men husk at linker rangeres forskjellig, basert på hvor de kommer fra. Et par linker til sikre kvalitetsnettsteder kan være bedre enn mange linker til dårligere nettsteder.

Noen vanlige nettsteder å linke til, er bedriften din sin hjemmeside, bloggside, Facebook-side, eller nettaviser der bedriften din, eller bedriften du jobber i, er omtalt. Og link selvsagt til nettsteder som viser noe du har jobbet med og som du er stolt av, for eksempel kundecaser eller en portefølje. Da kan rekrutterere se hva du faktisk har gjort i stedet for kun å lese om det.

Skap godt innhold

LinkedIn er et sosialt medium på lik linje med Facebook og Instagram. Og den samme regelen gjelder her: Jo mer innhold du skaper og sprer, jo mer synlig blir du. Dette kan være daglige oppdateringer, fremsnakk av andre, kommentarer til ting som skjer i bransjen og linking til artikler på egen nettside, blant annet. Tekstoppdateringer er fint, men bilder og videoer av god kvalitet skaper ofte mer engasjement.

Husk at alt innhold ikke er godt innhold. Tenk på hva du ønsker å formidle, og hvem du ønsker å nå ut til. Det kan være nyttig å tenke over hva du selv eller en potensiell arbeidsgiver ønsker å se av innhold på LinkedIn. Sannsynligvis inkluderer det ikke oppdateringer om ungen til kollegaen din.

Det viktigste er at innholdet du poster, gir verdi på et eller annet vis. Innhold som engasjerer i form av likerklikk, delinger og kommentarer, blir også mer synlig. Ta gjerne en titt på profilene til mennesker du ser opp til, fra den bransjen du søker jobb i. Kanskje finner du inspirasjon til eget innhold der.

Gjør profilen din komplett

LinkedIn setter pris på komplette profiler. Altså profiler som har gjennomført alle de anbefalte stegene, blant annet lagt inn profilbilde og bakgrunnsbilde, erfaring, sertifiseringer, kurs, og så videre. Legg også litt sjel i om-teksten, her har du mulighet til å vise til sjarm og personlighet.

LinkedIn-profilen din er på sett og vis din digitale CV. Jo mer komplett den er, jo bedre. Være derfor ikke redd for å fortelle hva du har jobbet med og oppnådd i jobbene dine. Men husk at å skrive side opp og side ned, ikke nødvendigvis hjelper på saken. Vær konsis og relevant.

Og husk for all del å gjøre profilen din synlig for rekruttere hvis du er på utkikk etter ny jobb. Du kan velge hvem som kan se at du er på jobbjakt, slik at du eventuelt kan skjule det for sjefen.

Utvid nettverket ditt

LinkedIns søkemotorer tar også i betraktning hvor mange du har i nettverket ditt. Jo større nettverk du har, jo lettere er du finne. Så ikke vær redd for å knytte kontakt med bransjekollegaer og andre relevante mennesker, og bruk grupper aktivt.

Men ikke gå helt amok og send forespørsler til alle du kommer over. Det kan være vanskelig å vite hvor grensen går for når man skal ta kontakt og når man skal la være. Her kan du prøve å bytte om på rollene: Hadde du akseptert en forespørsel fra den aktuelle personen, eller ville du takket høflig nei? Er svaret det siste, bør du kanskje la personen være i fred.

Bruk hashtags

Hashtags, eller emneknagger, er ikke like mye brukt på LinkedIn som på Instagram, men de er fortsatt nyttige når det kommer til å bli sett. Folk kan følge hashtags, for eksempel #digitalmarkedsføring, for å få saker og mennesker de er interesserte i, opp i feeden sin. Legger du til den aktuelle hashtaggen i innlegget ditt eller på profilen din, er sjansen større for at disse menneskene ser deg.

Det kan være lurt å gjøre et raskt søk på de hashtaggene du vil bruke, for å se om de er relevante. En variasjon av hashtagger med mange følgere og hashtagger med færre følgere er ofte lurt. Bruker du bare hashtagger med hundretusenvis av følgere, blir du potensielt synlig for veldig mange, men sjansen er stor for at du drukner i mengden og ikke oppdages av noen.

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) betyr kort fortalt å gjøre det enklest mulig for søkemotorer (som Google) å finne deg på nett. Nettsteder og profiler som er søkemotoroptimaliserte, er altså mer synlige og lettere å finne enn de som ikke er optimalisert. Det er mange faktorer som påvirker denne rankingen, og disse endrer seg hele tiden.

Kilde: https://ignitevisibility.com/linkedin-seo/